är en variant på
"Samtal under arbete", något som den före detta
rektorn på Gerlesborgsskolan Per Lilienberg ledde på
Gerlesborgsskolan i Bohuslän under många år på
80- och 90:talet och som ledde till flera stora samhällsdebatterande
utställningar om bl.a. vindkraft, genteknik och färg.
Idén var då som nu att man förutsättningslöst
- men ej utan förberedelser - möttes för att diskutera
aktuella frågor inom olika områden.
Här finns en dokumentation
av "Samtal i Uttryckslabbet"
från den 21-23 mars 2003
av Bengt Jahnsson-Wennberg.
Med stöd av Västra Götalandsregionen.
Fredagen den 21:e mars 2003
|
Uttryckslabbet hade med stöd
från Västra Götalandsregionen hyrt en bil för
att deltagare från Stockholm skulle kunna samåka till
"Samtal i Uttryckslabbet" och Tatis årsmöte.
Helt i Tatis anda kom vi iväg något sent varför
hastighetsmätaren på sluttampen längs de bohuslänska
småvägarna var uppe i rent kriminella värden. Vi
hann precis. Alla hade satt sig, ljuset var nersläckt och samtidigt
som vi från Stockholm tassade in och satte oss på bakersta
raden i Gerlesborgsskolans kyrkliknande aula tystnade applåderna
för de tre längst fram på scenen. Där satt
Stefan Forssén bakom en svart flygel samt Claes Hylinger
och Olof Buckard på varsin stol.
|
Det här
var första kvällen efter det att Irakkriget brutit ut och
i egenskap av Tatisällskapets ordförande öppnade Olof
Buckard kvällen med en betraktelse över behovet av humorister
som Tati i vår osäkra värld. Han beklagade Saddam
Hussein och Georg Busch brist på humor eftersom den förmår
lösa konflikter och länka samman motsatser utan att utsudda
deras särart, något som också humorns syster poesin
förmår att göra. Just i Irak, i det gamla Babylon,
hade man en tradition av att lösa konflikter med hjälp av
poesitävlingar. Kontrahenterna fick mötas och med poesins
hjälp försöka överflygla sina motståndare
och övertyga domarna om det rättmätiga i sin version
av konflikten. Detta var emellertid långt före islam och
dess fundamentalisters krav på en sanning, en Gud. Anspråket
på att sitta inne med vad som är absolut rätt delar
islamiska fundamentalister för övrigt med såväl
påven som USA:s kristna höger. Det är signifikant
att både Saddam Hussein och George Busch är övertygade
om att de har Gud på sin sida, att de handlar i Guds namn. Hade
Jesus accepterat att Bush refererade till honom i Irakkonflikten?
Buckard fortsatte att utveckla temat. När han tystnade möttes
han av varma applåder. Publiken delade Buckards oro för
världsläget och var tacksam för att detta fått
glida in i Tatianförandet. |
Därefter
spelade Stefan Forssén, lekfullt och improviserande. Locket
på den svarta flygeln reflekterade dess innanmäte. Man
kunde se hur klubborna fick strängarna att bli suddigare efter
ett tillslag Stefan följde med i melodierna, böljade över
tangenterna med hängande huvud som han vred i sidled fram och
tillbaka, stannade upp och tryckte ena kinden nedåt mot tangenterna
vid en betonad ton. |
Rozita Auer gjorde
exotisk entré iförd allt det klingande glitter som hör
magdansen till. Hon rasslade runt till inspelad musik, från
Irak utgick man från med tanke på dagens ämne, och
avslutade med att bjuda upp en medelålders journalist ur publiken,
som gjorde vad han kunde för att möta upp i dansen. Det
saknade inte komiska poänger. |
|
Det blev tid
för kaffe och kakor i Gerlesborgsskolans kök. Några
föredrog vin eller öl. Klockan ringde. Man samlades och
Buckard fortsatte med att berätta att man velat göra något
nytt. Till skillnad från tidigare årsmötens Taticabaréer
hade man nu valt att anordna en diskussionskväll i Tatis anda.
Därför hade man bjudit in Claes Hylinger som översatt
Mulla Nasrudins historier. Något som känts helt rätt
i och med den rådande konflikten mellan Islam och västvärlden. |
Claes
Hylinger tog till orda efter det att hans mikrofon efter visst bök
fått den rätta vinkeln. Hans första kontakt med Mulla
Nasrudin var som barn på skolgården. Flera historier om
honom är nämligen identiska med de som berättas om
Bellmanfiguren. Bellman och Nasrudin har många likheter. De
är en slags antihjältar och båda har drag påminnande
om ryssarnas "heliga dårar" vilka besitter djupa kunskaper
trots att de uppträder "dåraktigt". Frågar
man turkarna har Mulla Nasrudin funnits på riktigt. Han levde
på 1300-talet i byn där hans gravplats finns. Men det finns
afghanska skrifter redan från1200-talet som innehåller
historier om honom. |
Som företeelse tillhör han den
mystiska sufiska traditionen som för övrigt räknar
Jesus som en av sina mästare. Sufierna betonar en inre personlig
Gudsupplevelse framför dogmer och boklig lärdom. Bland
annat mediterar man över gåtor. Här passar Mulla
Nasrudins historier in. Somliga är dråpligt roliga på
ett drastiskt vis, andra mer underfundiga och har en djupare innebörd.
Mulla betyder lärare och Nasrudin är trots sitt tokiga
uppträdande i besittning av visdom. Ett exempel:
Mulla Nasrudin lät sammankalla alla
till byns torg. När de kommit klev Nasrudin upp på
en tunna och frågade: Vill ni ha omedelbar visdom och kunskap
utan egen ansträngning och uthålligt tålamod?
Jaa, ropade alla.
Tack, svarade Nasrudin. Det var bara det jag ville veta.
|
Poängen är visserligen underfundig
men den är omedelbar och lättfattlig. I en annan historia
ligger den mer dold:
Nasrudin skulle hämta vatten tillsammans
med sin lärjunge. Nasrudin började ösa i en kruka
som aldrig tycktes bli full. Lärjungen påpekade att
krukan saknade botten. Nasrudin svarade att vad brydde han sig
om bottnen när det var krukans mynning han skulle fylla.
|
Här är
det underförstått att det handlar om lärande och lärarens
förhållande till kärlet/lärjungen. |
Hylinger fortsatte
att berätta historier, som han kommenterade. Ibland inflikade
Olof Buckard en kommentar eller en Nashrudintext. Stefan Forssén
gjorde små pauser i ordmassorna med sitt pianospel. |
Det blev starka
applåder när kvällens evenemang avslutades. Stefan
Forssén, Claes Hylinger Rozita Auer och Olof Buckard fick blommor.
Anette Junebro och Eva Dal kallades upp på scenen och möttes
av blommor och ovationer för att de arrangerat kvällen så
väl. Den som delade ut blomstren var Magnus Lemark från
Gerlesborgsskolan. Han fick tyvärr inga blommor, trots att han
på många sätt bidragit till kvällen, inte minst
genom att vrida mikrofonerna rätt under kvällen. |
|
Lördagen
den 22:e mars |
På morgonen
fortsatte Tati- och samtalshelgen med en variant på Samtal under
arbete, något som den före detta rektorn på Gerlesborgsskolan
Per Lilienberg ledde på Gerlesborgsskolan under många
år på 80- och 90:talet och som ledde till flera stora
samhällsdebatterande utställningar om bl.a. vindkraft, genteknik
och färg. Idén var då som nu att man förutsättningslöst
- men ej utan förberedelser - möttes för att diskutera
aktuella frågor inom olika områden. |
|
Som grundtema
för detta möte var humor i vid bemärkelse. Speciellt
inbjudna var förutom Olof Buckard hjärnforskaren Rolf Ekman
och cancerforskaren Gunnar Bjursell. Buckard inledde ett tal baserad
på en artikel i Vår lösen publicerad i samband med
förra Irakkriget 1991. I nyhetsbilderna på tv hade de stoppat
in musik av Bach, som brukar kallas den femte evangelisten, till bilder
från kriget och Bushs den äldres tevetal. Det kvardröjande
rationalistiska synsättet duger ej för att hantera dylika
erfarenheter, menade Buckard. Genom humorn har vi däremot en
möjlighet att stå ut med sådana absurditeter. Mot
det dogmatiska kan man också ställa det prövande förhållningssätt
som är inneboende i essäns form. Ordet essä kommer
också från franskans försök. Kirkegaard hyste
ett veritabelt hat mot prästernas färdiga hållning.
Mot det ställde han ett essäistiskt och poetisk-humoristiskt
förhållningssätt. |
Någon
frågade vad som egentligen utmärkte humor. Buckard sa att
ordet humor kom från latinet och betydde vätskebalans.
Förr i tiden trodde man att olika sjukdomstillstånd berodde
på obalans i kroppsvätskorna och humor har en terapeutisk
värkan vilket bevisats i ett forskningsprojekt i Motala där
man använt humoristiska filmer som terapi. Helan och Halvan har
tagit död på en och annan tumör vilket troligen ingen
Ingmar Bergmanfilm gjort. Någon inflikade att humor och humör
var samma ord på spanska. En annan i publiken med göteborgsdialekt
sa att humor och hu´ mår du verkade höra ihop. |
Buckard menade
att humorn möjliggör ett perspektiviskt seende, man kan
ställa sig utanför och se på den situation man befinner
sig i. Humor utan allvar blir orkeslös, enligt Herbert Tingsten.
Man kan vända på det och säga att religiositet utan
humor blir orkeslös. Sankte Per mötte en avliden ande som
undrade hur man bäst borde avhandla andliga ting. Sankte Per
svarade att först bör du äta och dricka gott, för
allvarliga ting mår aldrig bra av att avhandlas allvarligt. |
Hjärnforskaren Rolf Ekman bröt
in i samtalet med en overheadapparat med en bild av ett foster,
Einar Nermans vandrande solstickspojke och en rad barn lekfullt och
spefullt hållande pappersark för sina förmodligen
skrattande ansikten, åtminstone ögonen ovanför pappersarken
verkade skratta. Ekman började en utläggning om vad vi
är. Han menade om jag inte missförstod honom, att vi är
vår hjärna och att den i sin tur består av en reflektion
av omgivningen. Enligt den judiske filosofen Buber skapas jagmedvetandet
som en reflektion i ögonen på ett Du. Eller som den finlandssvenske
poeten och kulturministern Claes Anderson formulerat det:
Jag är din bild av mig.
Jag är min bild av mig i dig.
jag är din bild av mig i din spegel.
|
|
Buckard fortsatte
med en stilla undran om varför vi skapar de miljöer vi gör,
vilka underliggande behov gör att vi skapar dessa ibland livsfarliga
miljöer? Girigheten är roten till allt ont enligt Paulus
och Seneca. Reptilhjärnan har tagit över när man som
pensionsvederlag begär flera hundra miljoner. Vad ska man göra
med dessa pengar i dödens närhet? I dess närhet behöver
man framför allt en smula humor. Och Bush förlägger
all ondska utanför sig själv istället för att,
som han kanske skulle ha kunnat med humorns fria perspektiv, se att
motstridiga krafter kämpar inom varje människa. Detta att
betrakta ondskan som ett fenomen i sig är typiskt för den
dogmatiska och humorbefriade kristna högern. Poeten Robert Blys
rollspel skulle kunna vara bra för att nyansera och inkorporera
den egna skugga som den kristna högern slåss emot. |
Någon inflikade
William Blakes synpunkt att Swedenborg gjorde fel som bara samtalade
med änglar. Blake menade att Swedenborg även skulle ha lyssnat
på djävlarna. |
Någon annan
menade att mening och mål med livet inte är det viktigaste
utan en humoristisk livshållning som skänker nyfikenhet.
Vad är meningen med livet? Jo att glöda tills man brunnit
ut. Då återstår bara en sak: Hur är det att
dö? Ett praktiskt exempel på hur människans naturliga
nyfikenhet kan bana väg och lösa de problem hon möter
på sin väg. |
En läkare
berättade för mig att en patient som hade cancer i sitt
slutliga stadium sagt: Om några dagar vet jag något som
du inte vet, nämligen hur det är att vara död. Och
jag kommer inte att berätta för dig vad jag snart vet om
den saken. När patienten sade detta skrattade både han
och läkaren. |
Buckard återgick
till orden, dess humoristiska förmåga och ordlös humor,
snubblingar etc. Associationerna gick vidare till en debattserie i
DN för några år sedan där man behandlade om
man kan ha en tanke utan ord. Det kan man säkerligen ha men orden
är ett kraftfullt redskap för att medvetandegöra ordlösa
reflektioner. Han citerade Karl Kraus: "Jag behärskar inte
språket men språket behärskar mig totalt". |
En annan deltagare
berättade om en text han läst om prespråkliga upplevelser
hos nyfödda som man försökt komma i kontakt med via
djupanalys. I texten beskrevs det som att först var upplevelsen
hos barnet och när barnet började få ett ordförråd
lade sig orden som en dimma runt känsloförnimmelsen. Han
mindes sin nyfödda dotter och den oerhörda pondus hon utstrålade
som nyfödd. Han associerade vidare till Talmud där barnet
som nyfödd vet allt. Då möter hon glömskans ängel
som ger henne ett slag över munnen. Resten av livet går
åt till att försöka minnas det hon från början
visste. |
Gunnar Bäck,
före detta sekreterare i Tatisällskapet, ville tala om dålig
och destruktiv humor. När han åkte till Glasgow fick han
höra om ett skämt. En medresenär berättade att
man brukade fråga turister på väg till Glasgow om
de någonsin varit på Glasgows sjukhus. Om de svarade nej
slog man kraftigt till dem över käften så att de var
tvungna att uppsöka detsamma. |
Jag inflikade
en reflektion från en resa till Papau Nya Guinea som jag gjorde
1994. Dels fanns det de patriarkaliska kulturerna i inlandet. När
man reste där blev man alltid översvallande vänligt
bemött, idel leenden. Däremot kunde det vara förenat
med livsfara att skämta. Det kunde tas för en oförskämdhet
vilket måste besvaras med våld om man är man. I de
matrilineära samhällena längs Millne Bay reste man
däremot säkert. Där råkade man å andra
sidan ständigt ut för tråkiga skämt och ironiska
snorkigheter från de infödda. Konflikter var man inte rädd
för, förmodligen beroende på att våld inte förekom
mellan vuxna människor. Däremot kunde det hända att
stammedlemmar begick självmord efter att ha förlorat ansiktet
och social status. Här kommer skämtet in i bilden. Det har
en oerhörd förmåga att ställa individens anseende
på ända i ett socialt sammanhang. |
Tyvärr fick
jag inte in mitt inlägg förrän efter en kafferast och
folk förstod inte riktigt vad jag var ute efter. Här i protokollet
kan jag emellertid foga in det där det skulle vara, men där
återtog Buckard ordet och berättade om våndan när
man ska uppträda och dra vitsar. Det är inte alltid att
det fungerar. Den svenska versionen av skämttidningen MAD:s grundare
Lasse O Månson sa en gång som ståuppkomiker att
fyra av hans släktingar fått cancer och att han skrattade
lika mycket varje gång. Det blev dödstyst i publiken. Kände
man Lasse O Månsson så visste man hur hypokondrisk och
rädd för att själv få cancer han var och hur
skrattet över att ännu en släkting fått det hade
en dubbel innebörd. Av detta förstod naturligtvis inte publiken
någonting. |
Läkaren
Gunnar Bjursell utgick från humorns sociala funktion, hur den
skapar en gemenskap. Inom läkarvetenskapen är det för
tillfället populärt att utgå från savannmänniskan,
som levde i grupper inte större än antalet deltagare på
detta möte. Vi är genetiskt anpassade för att fungera
i sådana små grupper. Vad en sådan grupp hade gemensamt
var inte att de liknade varandra utan att de tvärtom hade olika
egenskaper som var nyttiga för flocken. Om en var bra på
något utvecklade en annan en annan egenskap. Utveckling bygger
till viss del på att man inte gillar varandra, att man försöker
ta en annans plats i flocken genom att göra något bättre.
När vi för sex-sjutusen år sedan började bilda
större samhällen och odla mark utvecklades intrikata religiösa
system för att fylla den meningsfulla gemenskap vi upplevde i
de sammansvetsade små savanngrupperna. |
|
Mötet hade
pågått ett bra tag nu och folk var stela i kroppen. Rozita
Auer sa att ett alternativ till att resonera var att få ut känslor
via rörelser. Det sysslade hon med. Hon tyckte vi skulle gå
igenom magdansens grunder. Det gjorde vi. Eftersom magdans är
en så utpräglat feminin konstform kände man sig som
man avig. Men med en smula humor gick det. |
|
Kaffepaus, varefter
det blev fart på diskussionen. Humor stör, kastar om perspektiven.
Det kan också göra att man från ett underläge
hamnar i ett överläge. Olof Buckard berättade om en
episod då en orientalisk underskön prinsessa var på
besök i Lund. Det var någon slags soarébjudning
där hon var den självklara mittpunkten. Sten Broman hade
gått fram och bjudit upp henne. De dansade runt, men Broman
var en yvig dansare och det bar sig inte bättre än att han
välte både sig själv och henne så att de föll
raklånga på golvet. Istället för att försöka
sjunka genom golvet slog sig Broman på benen, brast ut i ett
flatgarv och sa: Vilken lycka! Det här var för fantastiskt,
det här kommer man att minnas i evigheter i Lund! Därigenom
såg han snabbt till att vända sin pinsamma belägenhet
till en fördel. |
Stefan Forssén
berättade om ett tillfälle då han låg i lumpen
och det var någon slags mycket pampig vaktavlösning. Mannarna
stod stramt uppställda och väntade på befälets
inspektion. Majoren kom rak som en eldgaffel och med örnblicken
fäst på mannarna varför han inte såg det leriga
diket framför honom, som han slant ned i. Disciplinen kollapsade
fullständigt. Alla tjöt av skratt medan majoren helt nedsölad
av lera kravlade sig upp ur diket, reste sig, gick fram, stramade
upp sig och sa med sin mest militära röst: "Soldater,
var glada!" |
Före Homo
Sapiens måste det ha funnits Homo Ludens, den lekande människan,
menade Buckard. De olika religiösa processioner som Buckard varit
med om p.g.a. att han har tillåtelse att predika, denna högtidlighet
skulle han inte klara av om han inte fick skämta om den så
att den fick markkontakt.
Körledaren Gunnar Ericsson citerade Bernt Eklund, gammal religionslärare,
som brukade säga: "Ni ska inte skoja med det religiösa
pojkar hur roligt det än är". |
|
Dags för
lunch, en mycket vällagad. Gerlesborgsskolans kök var en
viktig trivselskapande del av Tatidagarna. Under maten och kafferasterna
fortsatte samtalen i de smågrupper som matsalsborden bildade. |
När mötet
återupptogs sa Eva Dal att nu fick man prata om vad som helst.
Hon bad alla att kort presentera sig, vad de sysslade med och att
var och en gav ett diskussionsförslag. Sedan skulle vi dela upp
oss i ett antal grupper, varje grupp med ett eget diskussionstema.
Såväl under morgonen som nu satt alla i en stor ring. Att
vandra ringen runt i en presentationsstafett tog drygt en halvtimme
trots att alla försökte vara kortfattade. |
Här följer ett kort sammandrag
av hur personerna i ringen presenterade sig. Nedan följer ett
kort sammandrag:*
*(Med hänsyn
till datalagen och att vi inte frågat de medverkande om lov
att publicera deras namn, så utelämnas presentationerna)
|
|
Olof Buckard hade kommit in något sent
från lunchen varför han blivit överhoppad. Han fick
alltså sist säga något som han ville prata om:
Humor så klart, det var ju helgens
tema. Men han ville sätta det i ett humanistiskt perspektiv.
|
Att vara född
till människa är identiskt med att vara född till medmänniska.
Han höll med påven när han talade om marknadsekonomin
såsom syndens struktur. Man har räknat ut att om de 235
rikaste i världen betalade 4% av sina tillgångar så
skulle det räcka till att försörja alla svältande
med mat (under ett år?). Paulus hade ett bra koncept i sitt
brev till korinterna när han bad dem om pengar till Jerusalem.
Det var inte fråga om att de skulle behöva avstå
all sin rikedom, utan en liten del av sitt överflöd till
Jerusalem som var i nöd. Vid ett annat tillfälle kunde det
vara så att korinterna kunde behöva hjälp. Då
skulle de kunna lita på att Jerusalem skulle hjälpa dem.
Det var inte fråga om att de rika skulle bli av med allt vad
de ägde utan en utjämning så att de fattiga inte led.
Varför detta fastklamrande vid ägodelar vi inte behöver?
Marc Wallenberg, förmodligen den mest begåvade av Wallenbergarna,
sa i en intervju bara någon vecka innan han begick självmord,
att han hade Nordens mest påkostade lyxjakt. Och vad skulle
han med den till? Han hade inte tid att vistas i den mer än högst
en dag om året. Jag måste helt enkelt vara dum i huvudet,
var hans kommentar. |
Buckard ville
också återigen citera Buber, att jaget blir till i ett
speglande du, och Levinas, ansiktets filosof. Han menade att det var
omöjligt att mörda en person om man under en längre
tid tagit in hela hans ansikte. |
Någon kommenterade
att Donald Rumsfield, ansvarig för invasionen i Irak, i slutet
av sjuttiotalet var god vän med Saddam Hussein. USA stöttade
Irakregimen på den tiden och det finns foton på när
Rumsfield och Hussein skakar hand. Det var några år sedan.
Man kan också fråga sig hur pass noggrant de studerade
varandras ansikten. |
|
De olika diskussionsgrupper
som utkristalliserade sig var följande:
1. Mötet mellan olika världar/kulturer/samhällen
2. Utanförskap. "Kairos: tiden måste ha sin gång",
konsten som ett medvetet utanförskap
3. Minne. Hur lagras minnen?
4. Humor, som frälsning, försoning, dess förmåga
att överbrygga motsättningar. |
|
Själv deltog
jag i humorgruppen.
Vi diskuterade bland annat den amerikanske satirikern Michael Moore.
På många sätt påminde han om ryssarnas heliga
dåre och sanningssägare: jorod. Chostakovitj ansåg
sig själv vara en sådan. När han skrev sin symfoni
om/ mot nazismen så visste alla att den handlade om hur det
var att leva under stalinismen. Humor använder sig av ett indirekt
språk, kullerbyttor. Därför kan diktaturer paradoxalt
nog vara utmärkta jordmåner för satiriker. Wolf Bierman
var farlig i öst, när han bosatte sig i väst fick han
säga vad som helst samtidigt som han plötsligt blev ofarlig.
Frågan om humoristen, satirikern kan påverka samhället
i stort. På sikt kanske han har viss inverkan, menade Olof Buckard,
men han var pessimist när det gällde att påverka pågående
skeenden. Någon invände att Chaplins Diktatorn var farlig,
totalförbjuden i Tredje Riket. Jo, men man kan jämföra
Herbert Tingstens position med Karl Gerhards. Tingsten fick ha en
revolver och två schäferhundar med sig när han gick
till Göteborgs Sjö- och Handelstidning för att skriva
sina artiklar mot tyskarna. Karl Gerhard behövde inget skydd
alls, vilket ju i och för sig var positivt för honom. Dock
visade det också vem nazistsympatisörerna ansåg farlig.
Buckard fortsatte med att det fanns en skillnad mellan humorn och
satiren som konstform. Satiren är vass, farlig medan humorn är
försonlig och förutsätter en slags förlåtande
gemenskap med den man skojar med. Dock förutsätter även
satiren en humanistisk grundsyn. Det blir helt enkelt inte roligt
om man sparkar på den som redan ligger. Det var för några
år sedan en satirturné i Centraleuropa där man testade
gränserna för vad som kunde få folk att skratta. Där
experimenterade man och gick över gränserna för att
se vad som hände. Och mycket riktigt fungerade inte skämten
när man bröt mot den grundregeln hur påhittiga sketcherna
än var. |
|
Efter samtalen
gick man snabbt igenom vad de olika grupperna kommit fram till. Tyvärr
var tiden knapp, det var strax middag och efter den var det många
som måste avvika. Gunnar Bjursell hann dock grundligt presentera
Vetenskapsfestivalen i Göteborg som han arbetat med under många
år. Den hade startat som ett projekt i Västra Frölundas
Kulturhus. Målsättningen hade varit pedagogisk och riktad
mot folk som normalt inte kommer i kontakt med universitetsvärldens
forskarsamhälle, t.ex. invandrare, pensionärer med arbetarbakgrund,
ungdomar osv. Märkligt nog hade det fungerat över förväntan.
De pedagogiska problemställningarna hade krävt kreativa
lösningar som hade stimulerat forskarna. Bjursell hade också
kommit i kontakt med f.d. rektorn på Gerlesborgsskolan Per Lilienberg
som var intresserad av utbyte mellan konst och vetenskap. Det hade
inte bara varit funktionellt för att lösa problemen vetenskapsmännen
stod inför när de skulle visualisera svårförståeliga
problem och behövde hjälp av konstnärernas bildkunskaper.
Vetenskapsmännen hade också upplevt att mötet med
konstnärerna stimulerade det egna forskandet eftersom de hos
dem stötte på oväntade perspektiv. Genom Gerlesborgsskolan
och dess attraktiva miljö hade man också fått tillgång
till forskare som annars inte hade ställt upp. Carl Tham, dåvarande
utbildningsminister hade ansett projektet viktigt och skjutit till
pengar, likaså industrin, framför allt SKF och Volvo. Vetenskapsfestivalen
hade därigenom permanentats. |
|
Det var dags
för en middag som drog ut på tiden, folk fortsatte samtalen
över maten och tog avsked av dem som skulle åka hem. Efteråt
samlades de som skulle tillbringa även natten till söndagen
på Gerlesborgsskolan. |
|
Nu var ordet fritt sa Eva Dal. Hon ville
ha in förslag på samtalsämnen samt anmälningar
till henne om det var någon som ville framföra något
artistiskt, en sång, performance eller dylikt.
*(Med hänsyn
till datalagen och att vi inte frågat de medverkande om lov
att publicera deras namn, så utelämnas lördagkvällens
program)
|
Nu var kvällens
program slut, deltagarna skingrades och samtalen fortsatte vidare
här och där i skolans byggnad. |
|
Söndagen
den 23:e mars |
I egenskap av ordförande öppnad
Buckard Tatisällskapets något okonventionella årsmöte
med att säga att vad Tati tyckte var roligt var det ovissa.
Eventuellt syftade han här på någon teknikalitet
i stadgarna. Det beslöts att alla som var med i styrelsen måste
betala medlemsavgift. An Wennberg tyckte att man skulle försöka
komma med i Guiness rekordbok genom att ha världens största
styrelse. Alla fick vara med i styrelsen. Även de som inte
ville. Medlemsavgiften beslöts höjas till hundra kronor.
Någon viftade med sin plånbok och undrade om han kunde
betala innan omröstningen. Det fick han inte. Man beslöt
att ta nya tag med planerna på en Tatikväll på
en finlandsfärja där man åkte över till Helsingfors
och träffade bröderna Kaurismäki. Sittande styrelse
omvaldes.
Uttryckslabbets dokumentation av "Samtal
i Uttryckslabbet" 2003, av Bengt J-Wennberg
|