|
|
|
Scen: Uttryckslabbet gästspelar på Hagateatern, Göteborg
|
Pjäs: Inanna – Med förmågan att älska och makten att döda
|
Regi: Sören Larsson
|
|
/ teater
|
Enastående upplevelse
av gudinnan
| |
Även om själva kärlekshistorien mellan
den sumeriska kärleksgudinnan Inanna och herden Dumutzi, som
programbladet förkunnar, hade kunnat vara en tevesåpa så är
Uttryckslabbets val av spelstil så väsensskild från glassig ytlighet
och grund inlevelse att blotta jämförelsen haltar gravt. Eva Dal
Norlinds vackert bearbetade närläsning av Inannamyten fördjupar hennes
monolog i lyhört och verkningsfullt samspel med slagverkaren Henrik
Wartel och saxofonisten Gunnel Samuelsson.
I Sören Larssons koncentrerade humoristiska
regi utgör andningsrytmen naturlig och skön klangbotten för berättelsen
om kärlekens, erotikens och hela livets höga visa, om Inannas möte med
kärlekens både livande och förgörande kraft. Eva Dal Norlind varierar
berättelsens rytm medan Henrik Wartels mjuka slag med handen mot
mikrofonen förvandlar ljudens själva anslag till en rytm i rytmen. Med
röstens mörka repetitiva insatser låter han känslorna förbli hängande i
luften som ekon av det nyss berättade; det är inte bara mycket vackert
utan skänker skeendet ytterligare djup.
Att det slår gnistor ur Inannas
kärleksmöte med Dumutzi kan ingen missta sig på, så som Harald
Svenssons musik larmar och går på. Höjdpunktens djupt erotiska
rendezvous i hennes kärleksläger är en veritabel orgie i vällustiga
tonala språng där minsta famnande andetag finner ett eget sprudlande
uttryck. Eva Dal Norlinds röst förlorar sig i drillande excesser av
inspirerad ordlöshet. Gunnel Samuelssons saxar svingar sig mot sjunde
himlen medan Wartels explosiva trummor befriar allt fler territorier i
kärlekens gränslösa rike.
När kärleken saknar gränser spelar
det kanske inte heller så stor roll att gudinnan är sumerisk, för
handlingen tycks utspela sig mitt i världen, mitt bland alla
associativt sammanlänkande rytmer, ljud och ordmusik. Berättelsens
ursprungliga figurer lever allmängiltigt i mytens tidlöshet, till
exempel Dumutzis rival, jordbrukaren Enkimdu, och gudinnan Ereshkigal.
Mytens viktigaste del behandlar Inannas nedstigande till underjorden,
en skildring lika starkt musikdramatiskt byggd som kärleksmötet men med
betydligt mörkare klangfärg. Föreställningen Inanna beskriver
mycket vältaligt i sin professionella gestaltning den subtila
skillnaden mellan vad som är ”bra” och vad som ryms i begreppet hög
konstnärlig kvalitet. Denna trestämmiga dramatiskt drivande monolog
tillhör den senare kategorin, en enkel och väl sammanhållen idé och
uttrycksmässig enhet som i sig självt lyckas integrera ett
förutsättningslöst och oavbrutet kreativt formspråk. Producenten Musik
i Väst är bara att gratulera till en enastående helhetsupplevelse.
Fotnot:
Textbearbetning och monolog: Eva Dal Norlind
Musik: Harald Svensson
Musiker: Henrik Wartel (slagverk), Gunnel Samuelsson (saxofoner)
Ljus och ljud: Anton Sjöstrand
Anders Thuresson
kultur@bohuslaningen.se
|
Ansv. utgivare: Tommy Hermansson Tel: 0522-990 00
Webbredaktör: Jörgen Andersson Tel: 0522-992 06
Telefon växeln: 0522-990 00 Fax: 0522-196 34
Adress: Norra Drottninggatan 19, 451 83 Uddevalla
|
|
|
|
|